Cinema reclame werkt!
Movies én marketing?
Hakuna Ma-data!
Brightfish meet en weet wie je cinemaspot ziet.
Fan van cinema én van cijfers? Ideaal, wij ook. Daarom lanceren we met Novak een nieuwe manier om nog meer profiel inzichten over de Belgische bioscoopbezoeker te verzamelen.
Uit een totaal van 10.000 respondenten bevragen we wekelijks 1.000 Belgen die de afgelopen 7 dagen naar de bioscoop gingen. Zo meten en weten we welke doelgroepen er naar welke films komen kijken.
En dat levert soms verrassende resultaten op. Zo blijkt dat meisjes van 16 jaar minstens even graag naar de horrorfilm IT kijken als naar The Lion King. En zo weten we ook dat de gemiddelde leeftijd van de Once Upon a Time In Hollywood-kijker 40 jaar is.
Dankzij al deze inzichten weet jij als marketeer nu ook wie je effectief bereikt met jouw cinema campagne. Doelgroep targeting? Cinema is helemaal mee!
Dankzij onze uitgebreide expertise en steeds scherpere inzichten in de profielen van de bioscoopbezoeker, kunnen we binnenkort ook voorspellen wie naar welke film gaat kijken. Zo ben jij zeker dat je jouw doelgroep ook effectief bereikt.
Benieuwd welke films bij jouw doelgroep horen?
Hoe werkt het kameleon-effect?
Monkey See, Monkey Do.
Samen naar een film kijken in cinema zorgt voor verhoogde aandacht. Doe je dat samen met familieleden of geliefden, dan is de aandacht nóg sterker. Hoe valt dit bijzondere effect te verklaren? En hoe doe je daar als adverteerder je voordeel mee?
In de white paper ‘Monkey see, Monkey do. How watching entertainment together with people you love increases the impact of advertising’ gaat professor Jelle Demanet, onderzoeker bij Profacts en verbonden aan UGent met een objectieve blik na hoe het kameleon-effect werkt en wat ocytocine met je brein en je reclameboodschap doet.
OTS? Viewability? Buying eyeballs?
Weten hoeveel iemand ziet van je spot? Je kan het nu meten
Hoe lang kijken consumenten naar mijn spot? Je vraagt het je als adverteerder uiteraard af. Maar hoe kun je nu weten hoeveel echte kijk-tijd je spot krijgt? Dat kon niet, tot vandaag.
Samen met de researchers van Profacts en Lumen heeft Brightfish een manier gevonden om effective views te meten over verschillende media heen. En dat door een unieke combinatie van data sets en eye-tracking. Kijkt iemand écht naar een scherm? Hoe lang precies? Daar hebben we glasheldere cijfers over.
Waar rendeert je reclamespot het meest?
Cinema spots krijgen 85% van de aandacht
De resultaten springen letterlijk in het oog. Van een online advertentie wordt gemiddeld 1,4 % echt bekeken, van een tv-spot 23,1 % en van een cinemaspot maar liefst 85 %. Zonder de blik af te wenden. En zo hebben we nog een aantal straffe cijfers waar niet naast te kijken valt. Het hele onderzoek kun je hier downloaden.
Krijg veel meer effectieve aandacht/euro
Natuurlijk, denk je, kijkt een cinemapubliek aandachtiger. In het duister en in hun comfortabele zetel. Maar het kost mij zoveel meer als adverteerder.
Lang niet. Uitgedrukt in aandacht/euro is cinema veel rendabeler. Voor 1000 contacten in cinema kost 1 seconde effectieve aandacht 2,6 euro, op TV is dat 3,1 euro en online zelfs 62,6 euro.
Wij noemen het ‘attention CPM’ of aCPM. De kost voor één seconde effectieve aandacht per 1000 contacten. Ook daarover lees u alles in de white paper.