NL FR EN

Monkey See, Monkey Do.

Hoe werkt het kameleon-effect?

Samen naar een film kijken in cinema zorgt voor verhoogde aandacht. Doe je dat samen met familieleden of geliefden, dan is de aandacht nóg sterker. Hoe valt dit bijzondere effect te verklaren? En hoe doe je daar als adverteerder je voordeel mee?

In de white paper ‘Monkey see, Monkey do. How watching entertainment together with people you love increases the impact of advertising.’ gaat professor Jelle Demanet, onderzoeker bij Profacts en verbonden aan UGent met een objectieve blik na hoe het kameleon-effect werkt en wat ocytocine met je brein en je reclameboodschap doet.

Weten hoeveel iemand ziet van je spot? Je kan het nu meten.

OTS?
Viewability?
Buying eyeballs?

Hoe lang kijken consumenten naar mijn spot? Je vraagt het je als adverteerder uiteraard af. Maar hoe kun je nu weten hoeveel echte kijk-tijd je spot krijgt? Dat kon niet, tot vandaag.

Samen met de researchers van Profacts en Lumen heeft Brightfish een manier gevonden om effective views te meten over verschillende media heen. En dat door een unieke combinatie van data sets en eye-tracking. Kijkt iemand écht naar een scherm? Hoe lang precies? Daar hebben we glasheldere cijfers over.

Waar rendeert je reclamespot het meest?

cinema

Cinema

85%

effective views

Televisie

23,1%

effective views

web

Web

1,4%

effective views

Cinemaspots krijgen 85% van de aandacht

De resultaten springen letterlijk in het oog. Van een online advertentie wordt gemiddeld 1,4 % echt bekeken, van een tv-spot 23,1 % en van een cinemaspot maar liefst 85 %. Zonder de blik af te wenden. En zo hebben we nog een aantal straffe cijfers waar niet naast te kijken valt. Het hele onderzoek kun je hier downloaden.

Krijg veel meer effectieve aandacht/euro

Natuurlijk, denk je, kijkt een cinemapubliek aandachtiger. In het duister en in hun comfortabele zetel. Maar het kost mij zoveel meer als adverteerder.

Lang niet. Uitgedrukt in aandacht/euro is cinema veel rendabeler. Voor 1000 contacten in cinema kost 1 seconde effectieve aandacht 2,6 euro, op TV is dat 3,1 euro en online zelfs 62,6 euro.

Wij noemen het ‘attention CPM’ of aCPM. De kost voor één seconde effectieve aandacht per 1000 contacten. Ook daarover lees u alles in de white paper.

Download onze conclusie

Hoeveel effectieve aandacht krijg ik voor mijn geld? Bereken het hier.

Doe zelf de test, we geven jullie de mogelijkheid om prijzen te vergelijken. Gewoon je doelgroep selecteren en onze tool geeft je meteen een overzicht van de prijzen per medium. Krijg je korting als je ergens adverteert? Geen probleem, ook daar hebben we rekening mee gehouden! Wens je de aCPM te berekenen van jouw specifieke doelgroep? Contacteer ons!